Montferlandrun 2015

Voor de 3e keer stond ik aan de start van de Montferlandrun. Voor mij inmiddels een "verplicht nummer". Ik vind dat je als loper uit Amersfoort met de lokale wedstrijden mee moet doen (voor de Emiclaerloop en de Dorpsloop Hoogland maak ik een uitzondering) en als ex inwoner van Didam is de Montferlandrun ook zo'n wedstrijd waarin ik niet mag ontbreken. Zeker omdat het prima gecombineerd kan worden met familiebezoek.

Waar ik 's ochtends nog twijfelde aan de wedstrijdkleding besloot ik in 's Heerenberg dat het weer was voor korte broek en singlet. Er stond wel een frisse wind maar door de beschutting van de bomen zou ik daar geen last van hebben. Bij de start tussen de andere lopers kreeg ik het niet koud en eenmaal gestart was het warm genoeg om te zweten.

De start was om 12:00 uur en na bijna 2 minuten ging ik over de start. Ik was weer vrij vooraan gaan staan waardoor het tempo gelijk goed was. Slechts af en toe moest er ingehaald worden. De eerste 5 km tot aan de voet van Peeskesbult gingen voortvarend in 22:30. De klim ging uiteraard wat langzamer maar ik kon een deel weer terugpakken op de afdaling. Helaas verlies je netto toch tijd t.o.v. een vlak parcours. Het enige vervelende was dat mijn nieuwe GPS horloge nog op mijlen stond en ik voor de start nog niet uitgevonden had hoe ik dit om moest zetten naar kilometers. Het was onderweg dus rekenen om de km tijden goed in mijn hoofd te krijgen.

Van Beek naar Zeddam was km 9 weer klimmen en verloor ik weer wat tijd t.o.v. het 1:07:30 schema dat ik in mijn hoofd had. De doorkomst op de 10 km was in 45:47, dus 5 km in 23:17. Bij Zeddam mijn ouders gegroet en vervolgens de 3 heuvelenweg op. De eerste van de 3 klimmen was net zoals de vorige keren weer zwaar maar daarna kon ik lekker doorlopen en de laatste 5 km gingen in 22:29 waardoor de eindtijd 1:08:16 was. 14 seconden sneller dan vorig jaar. Een heel jaar getraind voor nog geen seconde per km winst. Als je het zo bekijkt valt het tegen maar voor het eerst sinds de marathon van Amsterdam voelde dit tempo weer goed en kon ik het 15 km lang doortrekken.

Na de finish Angela opgezocht, omgekleed en naar Doetinchem gereden voor het familiebezoekje.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd