Florijn Winterloop en marathontraining week 4

Week 4 begon met de maandagavondtraining bij Altis. 10 km ontspannen lopen met de groep maar ook de loopscholing van Lizzie. Op dinsdag 40 km gefietst met de MTB van Iris, dan werd die ook een keer lekker modderig.
Met oud en nieuw niets gedaan maar op zaterdag meegedaan met de 10 engelse mijl tijdens de Florijn Winterloop. Vorig jaar liep ik daar een 1:18 op de 10 mijl en dit keer wilde ik, gezien de tijden op de laatste wedstrijden, een flinke verbetering van deze tijd. Het was koud en nat en met lange broek, lange mouwen en handschoenen aan stond ik om 11 uur aan de start en vertrok ik met een tijd in mijn hoofd tussen de 1:12:30 (4:30 per kilometer) en 1:14:00 (4:36 per kilometer). De eerste kilometers gingen onder de 4:30 maar het duurde zeker tot kilometer 7 voordat ik het een beetje warm kreeg. Op de 10 kilometer kwam ik door in precies 45 minuten en dat was sneller dan ik ooit op een 10 kilometer had gelopen. Toen kwam ik in een klein groepje te lopen en ging het tempo ongemerkt iets omlaag. Op de 14 kilometer weer aangezet en het oorspronkelijke tempo opgepikt waardoor ik eindigde in 1:13:21. Dat voldeed aan de verwachtingen maar het had iets sneller gekund.
Na de finish stond warme thee klaar en terwijl ik me opwarmde aan de thee kwamen meer en meer Altis lopers binnen en werd het gezellig. Uiteindelijk toch maar mijn tas weer opgehaald en de warme douche opgezocht. Door de kou werd ik namelijk al aardig stijf.

De zondagochtendtraining bestond dit keer uit 2 delen: een 15 km duurloop en daarna 10 km met de Nieuwjaars fun run van Altis. Het voordeel daarvan was dat ik na 15 km af kon afhaken als de inspanning van zaterdag toch te groot was geweest, en dat was maar goed ook. De bovenbenen waren stijf en na de 15 kilometer ben ik koffie gaan drinken in het clubhuis met enkele andere lopers die ook op zaterdag al hadden gelopen terwijl de rest vertrok voor 4 rondjes door park Schothorst.

Toch weer een week van 41 kilometer. Komende week alleen een intervaltraining op woensdag en de halve van Egmond op zondag. Daarna het normale programma weer oppikken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd