Derde Kerstdagloop

Omdat het zo lekker gaat de laatste tijd heb ik op 1e kerstdag besloten om me in te schrijven voor de 3e kerstdagloop in Arnhem. Een halve marathon met aardig wat hoogtemeters ten noorden van Arnhem en Rozendaal. Omdat er van de loopmaatjes niemand mee ging vertrok ik in mijn eentje richting Arnhem. Daar was ik al vrij vroeg en heb ik onder het genot van een kop koffie rustig in de sporthal medelopers zitten observeren. Een half uur voor de start mijn overtollige kleding uit, 's ochtends heb ik nog overwogen om in korte broek te lopen maar toch de lange broek en thermoshirt aangetrokken, mijn tas afgegeven en na een bezoek aan de WC in gaan lopen. Daar kwam ik Altis lid Albert nog tegen die ook de halve marathon liep en ook mede Kaapstadganger Mark. Bij de start stond ik ergens in het midden en zag ik de pacers van 1:40, 1:45 en 1:50 vrij ver vooraan staan. Die moest ik dus inhalen want ik wilde een poging doen om onder de 1:35 te komen en mij PR te verbeteren.
Na de start gelijk een tempo van 4:30 gepakt en in kilometer 3 ging het behoorlijk heuvelaf en die ging zelfs onder de 4 minuten. Ik bleef even hangen achter de pacer van 1:45 omdat het fietspad smal was en ik er niet langs kon. Na 5 kilometer kon ik er voorbij en liep ik langzaam naar de pacer van 1:40. Daar ook voorbij en langs de Koningsweg de lange klim naar de Brandtoren kon ik aanhaken bij een klein groepje. Onderweg bij 2 verzorgingsposten een zakje water aangepakt. Even een gaatje in het zakje bijten en je kunt het makkelijk leegdrinken. Veel beter dan bekertjes en een goede oefening voor Kaapstad waar ook met waterzakjes wordt gewerkt.
Ik kon het tempo goed vasthouden al varieerden de kilometertijden met al die klimmetjes en afdalingen behoorlijk. Vanaf de Emmapyramide ging het hard bergaf en ging het tempo er echt op. Bij park Rozendaal was het even vlak. Lang geleden was ik daar bij de Bedriegertjes geweest. Dan ging het weer omhoog over de Kerklaan maar dat was nog goed te doen. Dan in Arnhem de "Geitenbult", een geitenpaadje steil omhoog langs de A12. Na 19 kilometer een echt zwaar stuk waar de snelheid er even uit ging. Daarna via een smal pad weer richting de atletiekbaan van Ciko 66 waar ik het tempo weer kon oppikken en bij het opdraaien van de baan zag ik dat de klok net boven de 1:35 stond. Omdat ik pas een minuut na het startschot over de matten ging ging ik de 1:35 dus makkelijk halen en na netto 1:34:38 kwam ik over de finish. Doel gehaald!
Bij de finish een mok uitgekozen (geen medailles hier) en even uitgelopen en in het zonnetje gekeken naar de lopers die binnen kwamen. Dan naar de sporthal, mijn spullen ophalen, omkleden en na een praatje met Albert naar huis.

Een mooi loop door bos en heide met pittige klimmetjes. Een aanrader.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd