De Marathonrevolutie

Op 29 maart ben ik naar een presentatie geweest bij Run2Day in Amersfoort. De presentatie was van Koen de Jong en ging over zijn boek "de Marathonrevolutie". Hierin wordt beschreven hoe je een marathon kunt lopen met duurlopen van maximaal 14 km.
Ik was (en ben) behoorlijk sceptisch over dit boek maar tijdens de presentatie zijn wel een aantal zinnige zaken bij mij blijven hangen. Zeker het stuk over de trainingsbelasting. Toppers lopen een lange duurloop een stuk sneller dan de meeste recreanten en zijn beter getraind. Zij kunnen best 30 km lopen in een training van 2 uur en na 1 dag herstel weer trainen. Een recreant heeft voor zo'n duurloop 3 uur nodig en meerdere dagen herstel. Wij lopen zelfs een duurloop van 36 uur en sommigen in onze trainingsgroep doen daar 4 uur over. Dat zorgt voor een hele grote belasting op het lichaam.
Maar ik wil wel graag weten dat ik de marathon aan kan en wil graag een paar langere afstanden lopen. Koen gaf ook toe dat veel lopers die trainen met zijn schema toch 1 of 2 langere duurlopen afleggen om ook mentaal goed voorbereid te zijn.

Maar hoe train je dan? Ik heb het boek in een avond uitgelezen, zo dik is het niet, en je loopt elke week 2 duurlopen op marathontempo, 1 training boven je marathontempo en 1 training heel traag. De tempo's zijn gebaseerd op hartslag en gebaseerd op je omslagpunt. Ik heb alleen moeite om in de tabellen mijn 10km tijd en verwachtte marathontijd met mijn omslagpunt te vertalen naar de juiste hartslag op marathontempo. De hartslag volgens het boek ligt zeker 10 slagen lager dan mijn hartslag. Dat maakt het al moeilijker om de schema's te gebruiken (als ik dat zou willen).

Toch wil ik wel wat experimenteren met deze schema's, het lijkt erg fijn om voor een marathon minder kilometers te maken. Vooral het trainen op marathontempo lijkt me erg zinvol. Maar na Rotterdam en de Eemmeerloop in mei wil ik me meer toe leggen op de kortere afstanden dus voorlopig hoef ik niet te beslissen of een een marathon wil proberen met deze schema's.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd