63,3 km in 1 weekend

Trainen voor de Comrades betekent kilometers maken. En omdat afstand van 60 tot 70 km op een dag niet echt bevorderlijk isvoor je lichaam staan er enkele back-to-back trainingen op een normale Comrades voorbereiden.
Ik had besloten dat de halve van Nijkerk en de marathon van Enschede een mooie combinatie was.  Toevallig was het dat weekend ook nog Zuid Afrikaans weer met temperaturen op zaterdag van 23 en op zondag zelfs 27 graden .

Dus op zaterdag stond ik om 18:30 aan de start in Nijkerk. Mijn doel was om rond de 5:30 per km te lopen. Vanaf de start rustig begonnen en het tempo goed vastgehouden terwijl de temperatuur langzaam naar een comfortabele waarde daalde.
De tocht voerde over rustige fietspaden en stille landwegen maar in Nijkerkerveen was de Halve van Nijkerk een goede reden voor een straatfeest. Gezellig om daar tussendoor te lopen. De laatste 5 kilometer toch het tempo een beetje opgekrikt zodat ik uiteindelijk in 1:52:59 over de finish kwam. Daar de Altis loopmaatjes weer opgezocht en daarna nog genoten van een lauw biertje :-( en een lekkere Angusburger voordat het te veel afkoelde en we de auto opzochten.


De volgende dag voor 8 uur al weer op pad naar Enschede. Terwijl we daar naar de start liepen voelde het nog koel aan maar om 10 uur bij de start was duidelijk dat het erg warm zou worden.
Mijn doel vandaag was een tijd van 4 uur en dus vanaf het begin kilometers van 5:35 tot 5:40 gelopen. Het deel naar Glanerbrug en terug was lastig omdat gelijk met de ca. 800 marathonlopers ook de halve marathon gestart was. Het was druk onderweg en bij elke waterpost was het zo druk dat de vrijwilligers het niet aan konden en je moest wachten op een bekertje water. En drinken was een must vandaag. Na 5 kilometer moest ik ook nog een boom opzoeken om zelf wat water kwijt te raken dus het was moeilijk om in het ritme te raken.
De lus naar en door Lonneker was leuk. Een mooi deelvan de route en enthousiast publiek. Vervolgens weer richting start/finish waar ik Angela weer tegenkwam. Even gestopt en haar verteld dat ik voelde dat het een tijd boven de 4 uur zou worden. Niet zozeer de inspanning van de avond ervoor maar vooral de warmte was erg lastig.


De 2e ronde was het rustiger, de waterposten waren makkelijk te bereiken en er was water in overvloed. Het stuk door Lonneker was weer leuk en toen ging het richting de universiteit. Vanaf daar was het SAAAIIIIII. Vooral het fietspad F35 terug naar het centrum was leeg, lang, recht, er kwam geen eind aan en het was bloedheet!!!
Om het lichaam niet te veel te belasten liep ik de 2e ronde toch al van waterpost naar waterpost om daar steeds uitgebreid stil te staan en te drinken, maar nu zocht ik ook elke sproeier op die er te vinden was en nam ik de tijd om af te koelen.
Geen wonder dus dat ik uiteindelijk in 4:10:36 over de finish kwam.
Maar wel lekker 63 kilometer training achter de rug en ook nog kunnen oefenen in de run-walk-run die straks bij de Comrades gebruikt gaat worden.

Na de wedstrijd een biertje gedronken en nog even kennis gemaakt met 2 mede Comrades gangers.

Al met al een geslaagd trainingsweekend.









Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd