Asselronde tijdens de Midwintermarathon

Vorig jaar tijdens de voorbereiding voor de marathon van Rotterdam heb ik alleen maar rustige duurlopen gedaan. Dit jaar wilde ik het anders aanpakken en een paar wedstrijden meepakken om de snelheid te testen. De Asselronde tijdens de Midwintermaration in Apeldoorn is met 25 km dan een mooi testmoment.
De trainer mailde donderdag nog wel dat dit een rustweek was in het trainingschema en we rustig aan moesten doen. Natuurlijk........ ;-)

Na een avond met berichten via de Whatsapp over vertrektijden, (niet) beschikbare auto's en niet functionerende stuurbekrachtiging, sportmaaltijden met koolhydraatrijke pannenkoeken gebakken door de nieuwste vriendin, knoflookrijke indonesische maaltijden of broodjes schoarma en spijtig genoeg de afmelding van Herry, vertrokken we om 9:30 vanaf Piet Klerks naar Apeldoorn. Daar waren we net voor de massa zodat we zonder problemen de auto konden parkeren. Onderweg naar de pendelbus kwamen we nog een groep Altis lopers tegen en gezamelijk kwamen we op de Loolaan aan en konden we ons omkleden. Nog even warm lopen en om half 12 naar het startvak. Marcel en Hartono in startvak B, Jan en ik in A.


Om precies 11:45 de start en na 50 seconden gingen we over de startstreep en begonnen we aan onze 25 kilometers. De eerste kilometers op een rustig tempo (4:40 - 4:45) door de drukte. Inhalen kost te veel energie die beter bewaard kan blijven tot de laatste kilometers. Dan langs de Apenheul en vervolgens de eerste klim. Daar ging het tempo iets omlaag. Tot Hoog Soeren (en dat heet niet voor niets zo) was het langzaam heuvelop met af en toe een stukje vlak. Dan richting Assel, eerst een stuk heuvelaf en dan over de hei met wind tegen. Na Assel nog een stukje vlak om vervolgens langzaam te stijgen richting de Amersfoortseweg. Hier nam ik een gelletje, nam even de tijd bij de verzorgingspost om goed te drinken en begon aan de 2 km lange klim op de Amersfoortseweg. Daar spaarde ik de krachten door niet te hard te gaan en op kilometer 17 was de klim ten einde. Nu kon het gas er op en de kilometertijden gingen van 4:40 naar 4:30 en zelfs 4:18. Om mee heen gingen meer mensen harder lopen en het leek of iedereen de stal rook. Met een goed gevoel ging ik in 1:58:33 over de finish. Rustig gestart en het tempo in het laatste deel opgevoerd zonder tot het gaatje te gaan. Toch een beetje naar de trainer geluisterd.


Even nagepraat met nog een Altis loper en naar de kleedgelegenheid om wat warms aan te trekken. Onderweg was het goed te doen met korte broek en korte mouw maar nu werd het toch koud. Daar nam ik een kop koffie en ging ik kijken naar de lopers die nog moesten finishen. Daar zag ik Petra en Milcah nog binnenkomen en op hetzelfde moment kwamen Jan, Marcel en Hartone achter me langs lopen richting de kleedkamers.
Nadat zij omgekleed waren gingen we nog een biertje drinken in Orpheus waar we Paul, Maxime, Petra en Milcah ook weer tegen kwamen. Door de gezelligheid werd het wat later dan gepland maar uiteindelijk namen we toch de pendelbus terug naar de parkeerplaats om weer naar Amersfoort terug te rijden.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd