Heuvelrugloop Maarn

Op 20 juni was de Heuvelrugloop in Maarn. Volgens zeggen een leuke wedstrijd over een mooi parcours. Dus ik had me ingeschreven en met mij nog 4 andere Altis recreanten.
Samen met Herry naar Maarn gereden waar we Gerard, Bauke en Marcel tegen kwamen. Het startnummer was al snel opgehaald en op het shirt gespeld. Het was even zoeken naar de plaats waar de tassen in bewaring konden worden gegeven maar om kwart voor 7 stonden we bij de start. Het was frisjes maar toch prima loopweer.
Al snel volgde de start en na een km liepen we al in de bossen. Het fietspad was smal  en het was nogal druk met lopers waardoor ik soms genoodzaakt was het wat mullere zandpad te gebruiken maar al snel kon ik mijn eigen tempo oppikken. Het eerste deel was vlak maar na 3,5 km begon het te stijgen en eigenlijk is het daarna niet meer vlak geweest. Na 6 km gingen we van de verharde weg af de bospaden op. Deze waren soms goed begaanbaar maar er waren ook stukken bij die gevaarlijk waren met vele sleuven die door de regen uitgesleten waren. Na 8 km gingen de 10km lopers linksaf naar de finish en de halve marathon lopers gingen rechtsaf voor een 2e lus door de bossen. Vanaf dat moment werd het rustiger op het parcours. Er liep 1 loper voor me die ik langzaam inhaalde en aan het applaus van de parcourswachten te horen liep zo'n 100 meter achter me nog iemand. De route was prachtig en zwaar maar doordat het door de bossen liep was er, behalve de parcourswachten, geen of nauwelijks publiek.

De loper voor me haalde ik langzaam in en na de 12 km heb ik niemand meer ingehaald en werd ik niet meer ingehaald. Ver voor me zag ik nog een geel shirt maar dat was het dan ook. Er stonden echter voldoende parcourswachten en routeborden om niet te verdwalen. Op 14 km zag ik een steile helling voor me en een afbuigende weg naar links. Helaas moest ik de helling op. Dat was even doorbijten. De rest van de route kon ik lekker doorlopen en ik bereikte Maarn weer. Een stukje door het dorp, onder de A12 door en de loper die al kilometers een stukje achter me liep kwam me met een eindsprint nog voorbij. Ik bleef mijn eigen tempo lopen en na 1:36:52 kwam ik over de finish.
De Garmin gaf 20,9 km aan maar door het slingeren door het bos zal het echt wel 21,1 km zijn geweest.

Het was al wat kouder geworden dus ik dronk snel een flesje water leeg, dribbelde naar de sporthal, pikte mijn tas op en, dat is een voordeel van dit soort loopjes, maakte gebruik van de douches. Even wachten op de andere lopers waarna we de biertent bij de finish opzochten.

Een prima georganiseerde loop met een mooie route. Eigenlijk een halve cross en zeker geen wegwedstrijd. Een aanrader!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd