Halve marathon Amersfoort

Vorig jaar stond een rugblessure mijn deelname aan de halve marathon in Amersfoort in de weg. Dit jaar was ik fit en in vorm gezien de 42:35 op de testloop. Het weer was onzeker maar terwijl het vrijdag nog bijna 30 graden was, was het zondag aangenamer maar toch aan de warme kant voor een hardloopwedstrijd.
Dus 's ochtends om 9:15 met Angela naar het Eemplein gefietst. Beiden in hardloopkleding want Angela deed mee aan de 5 km. Daar omgekleed, door de drukte niet in kunnen lopen, en achter de startende 10 km deelnemers aangelopen om een beetje vooraan in het startvak te staan waar ik terecht kwam in een groep van ca. 10 Altis lopers. Om 10:30 de start en met een brandend zonnetje vertrok ik voor 21 km en een beetje. De eerste km kon ik een tempo van 13 km/u oppakken maar ik had wel last van een stijve heup, het nadeel van niet in kunnen lopen. Na een km was dat gevoel verdwenen en we kwamen op het fietspad langs de Eem. Doordat ik redelijk voorin liep had ik geen problemen door het smalle fietspad omdat ik nauwelijks in hoefde te halen en nauwelijks ingehaald werd. Met de wind van voor was het goed te doen. Dan bij de fietsbrug rechtsaf en linksaf de Slaagseweg in. Daar werd het warmer en op de Zeldertseweg, met de wind in de rug nog warmer. 
Foto door Peter Koningstein.
Gesteund door vele bekenden onderweg kon ik het tempo volhouden en ik haalde inmiddels te snel gestarte lopers in. Dan de Bunschoterstraat waar ik merkte dat het te hard ging. Door de warmte was mijn hartslag te hoog en ik moest wat snelheid minderen. Bij de waterposten was het lastig drinken uit de plastic bekertjes en ik gebruikte het water vooral om over mijn hoofd te gooien. Met nog 11 km te gaan liep ik weer richting het ziekenhuis, dan de Hamseweg en langs de atletiekbaan naar het vliegerveld. Daar leek het nog warmer te worden maar er was meer publiek wat zeker hielp om de snelheid er in te houden. Dan door Zielhorst, de tunneltjes bij station Schothorst en het fietspad langs het spoor richting de stad. Het heuveltje bij de Bloemendalsestraat was even doorbijten en onder gejuich van het publiek bij van Zanten de Singel op. Het was inmiddels buffelen om het tempo hoog te houden maar uiteindelijk was daar de Koppelpoort, onder het spoor door en met een eindsprint over de finish in 1:38:59.
Niet helemaal wat ik gepland had maar door de warmte ging het niet sneller. De officiƫle tijd was gek genoeg 1:38:41 maar dinsdag bleek dat er iets verkeerd was gegaan want het was de tijd op de mat 100 meter voor de finish. De echte officiƫle tijd was 1:38:56.
Na de finish even bijkomen. Angela had me al snel gevonden. Haar 5 km was ook goed gegaan.
Dan omkleden in de donkere stoffige kleedgelegenheid en door naar Dara voor een biertje. Het kleine groepje Altis atleten bij Dara werd al snel groter en gezelliger........

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd