Asselronde op de midwintermarathon

En weer was de Asselronde opgenomen in het trainingsprogramma voor de voorjaarsmarathon. Dus een groot deel van de Altis en Pijnenburglopers hadden zich ingeschreven.
De opdracht was om op marathontempo te lopen en veel lopers hebben dat ook gedaan maar ik had andere plannen. Ik wilde een poging doen om rond de 1:50 te lopen.
De voorbereiding was niet super omdat ik zware benen had na de bloktraining van de zondag ervoor. Daarom had ik weinig getraind in de weer voorafgaand aan de Asselronde.
Op zondagochtend samen met Jan naar Apeldoorn gereden. We wilden na de Asselronde nog wachten op de 8 km omdat onze vrouwen mee zouden doen. Helaas was Angela ziek geworden en daarom had ik haar startnummer overgezet op mijn naam. Als ik zin had kon ik nog 8 extra kilometers maken.
In Apeldoorn aangekomen kwam ik in de kleedkamers Martin (2 Oceans/Comrades) tegen en konden we even bijpraten. Met het inlopen voelden de benen goed en dus ging ik voor een tempo van 4:30 per km om in de laatste 5 kilometers te versnellen.
In het startvak kwam ik Marcel (2 Oceans) nog tegen en na het startschot heb ik gelijk het goede tempo opgepakt. Het weer was fris met een aardige wind waar we geen last van hadden. Op de Asselse hei werd het zelfs warm. Eenmaal op de Amersfoortseweg bleek toch dat we de daar wel de wind flink tegen hadden en met de stijging was het flink aanpoten om het tempo er in te houden. Na de top van de heuvel probeerde ik te versnellen maar waar het vorig jaar makkelijk ging was het nu toch wat moeilijker om te versnellen. Ik kon in de laatste 5 km niet het tempo van vorig jaar halen. Misschien wel omdat ik nu geen richtpunt had zoals vorig jaar toen Rutger nog voor me liep.
Uiteindelijk nog net binnen de 1:52 de finish gehaald (1:51:56) en tevreden met mijn tijd.

Vervolgens was warms aangedaan en op de andere lopers gewacht. Daarna met Jan naar Orpheus en omgekleed voor de 8 km. Daar moest ik starten vanuit startvak C en dat was lastig. Er waren zoveel langzame lopers voor me dat ik moeilijk een lekker tempo kon vasthouden. Daarnaast was ik door het wachten erg stijf geworden. Toch de 8 km nog in een dikke 42 minuten uitgelopen en zo toch wat extra kilometers gepakt.

Daarna wachten tot de Altis dames over de finish kwamen, naar Orpheus om onze spullen op te halen en vervolgens met de bus naar de parkeerplaats. Al met al een geslaagde dag in Apeldoorn.
 
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd