Reykjavik Marathon

Na bijna 2 weken rondtrekken door IJsland kwamen we op donderdag aan in Reykjavik. Na inchecken in het guesthouse gingen Angela en ik hardlopend naar de expo om mijn startnummer op te halen. Carboloader en gel had ik uit Nederland meegebracht dus ik was er helemaal klaar voor.
Ik twijfelde of ik er een snelle of een relaxte marathon van zou maken. Ik had na Düsseldorf slecht 3 duurlopen tussen 25 en 28 km gemaakt en 1 van 32 km dus mijn voorbereiding was niet helemaal top en in IJsland had ik slechts 2 korte loopjes gedaan.
Vlak voor de start
Toen op vrijdag windkracht 5 opstak was ik er wel uit maar toen de wind ging liggen en het zaterdagochtend topweer was heb ik die beslissing al snel bijgesteld.
Dus om half negen stond ik vol goede moed en met afgeplakte tepels, omdat ik niet weer een bloedbad als in Düsseldorf mee wilde maken, aan de start.
Overdenken: hoe hard ga ik?
De halve en de hele marathon starten gelijktijdig dus zo'n 4000 lopers gingen om 8:40 van start. De eerste kilometer was het nog druk en ging in 5:20. Daarna kon ik versnellen naar tijden van rond de 4:50. Lange tijd kon ik dit tempo goed volhouden en na 12 kilometer stonden Angela en Iris bij Harpa om me aan te moedigen. Dan de lus naar Sund met 2 klimmetjes en bij 18 km stonden ze weer. Daar ging de halve marathon rechtdoor naar de finish en ging de marathon linksaf. Kort voor me rende een jongetje die "goed zo papa" riep naar de man die voor me liep.


Op 18 km.
Ik haalde hem in en raakte aan de praat. Het bleek een Belg te zijn en we praatten wat over onze reizen door IJsland. Na 24 kilometer raakte ik hem kwijt en liep ik alleen door. De route liep inmiddels langs de kust en we bereikten het vliegveld waar we omheen moesten. Na 30 kilometer voelde ik me nog lekker en ik kon het tempo nog goed vasthouden. Inmiddels had ik 3 gels op en bij elke waterpost water gepakt dus qua voeding zet het ook goed. Ik haalde langzaam aan steeds meer lopers in en naderde de 37,5 km. De doorkomst daar vertelde me dat ik 4 minuten van mijn PR af kon lopen als ik het tempo vol kon houden. Er zaten ook geen klimmetjes meer in de route dus het moest te doen zijn.


38 km bij Grotta
In tegenstelling tot Dusseldorf kon ik het tempo makkelijk volhouden en op het einde nog wat versnellen zodat km 42 mijn snelste km werd (4:36).
De laatste bocht en ik zag de finish liggen. Ik versnelde nog iets en kwam binnen in 3:25:16.




Bij de finish kreeg ik de medaille en een plastic doek om zodat ik niet af koelde en kon ik genieten van water, sportdrank, banaan, zoutjes, mars, snickers e.d. De verzorging was prima. Even later zag ik de Belg weer (waarvan ik later zag die hij Jeroen heette) en feliciteerde hem met het resultaat.

Daarna Angela en Iris opgezocht en lekker gaan douchen waarna ik helaas 2 grote (bloed)blaren op mijn tenen moest doorprikken.

's Middags en 's avonds nog nagenoten bij de optredens van de Culture Night, de "uitmarkt" van Reykjavik.





Statistieken:

Positie 131 van 1267 totaal
Positie 112 van 806 mannen
Positie 25 van 199 mannen 50-59

Tussentijden:
km tijd gem tempo
5 0:24:52 04:58
10 0:49:01 04:54
16 1:18:18 04:53
20 1:37:52 04:53
21,1 1:43:05 04:53
25 2:01:05 04:50
30 2:26:03 04:52
37,5 3:01:24 04:50
42,2 3:25:16 04:51


Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd