Het gevecht met de wind tijdens de Eemmeerloop

Op 9 mei werd de jaarlijkse Eemmeerloop gehouden. 50 km rondom het Eemmeer als solo, duo of teamloop. Enkele weken geleden hadden Jan en ik besloten om er een duoloop van te maken.
Om 9:30 fietsten we met windkracht 4 of 5 in de rug naar Spakenburg om de startnummers op te halen. De start was om 11 uur dus we hadden tijd genoeg om met andere Altis lopers te kletsen voordat we naar de start gingen. Jan begon met lopen en ik zou het eerste deel fietsen. De fietsers werden vooruit gestuurd en al snel zag ik de lopers langs komen en kon ik achter aan sluiten. Het ging, met de wind in de rug richting de brug bij Nijkerk met eerst een keerlus in de polder. Daarna konden de fietsers bij de loper komen. Met een lekker tempo ging het verder en al snel kwamen we bij het eerste wisselpunt van de teamloop. Jan moest het dus opnemen tegen verse krachten en werd af en toe ingehaald terwijl het eigen tempo goed constant bleef. Dan de brug over naar Flevoland en we begonnen aan het gevreesde stuk richting Huizen. Door de wind zou het hier veelal wind tegen zijn maar het bleek dat we door bebossing langs het Eemmeer vrij beschut liepen.

Op de dijk richting de brug bij Nijkerk. De wolken zeggen alles over het weer.
Bij het 2e wisselpunt nam Jan even de tijd om goed te drinken en daarna werd het tempo weer opgepakt.
Aangekomen bij de rij windmolens, 17 stuks volgens sommige lopers die onderweg iets te doen wilde hebben, had de wind wel vrij spel en ging ik naast Jan fietsen om de wind te breken. Het gevolg was wel dat ik constant schuin tegen de wind in hing en moeite moest doen om niet te slingeren. Gestaag ging het richting de brug bij Huizen waar het wisselpunt voor de duo's was.
Doorkomst van Jan na 10 km
2 km voor het wisselpunt fietste ik vooruit zodat ik de overtollige kleding uit kon doen voordat ik moest lopen. Het was flink doortrappen in de wind en door een windvlaag kwam ik zelfs in de berm terecht. Maar nadat ik op het wisselpunt kwam snel het trainingspak uitgedaan, een gelletje genomen en wat gedronken. Jan kwam net  na het duo Peter/Shan en voor Bauke/Marcel in ongeveer 2 uur en 15 minuten op het wisselpunt en ik kon vertrekken.
Het stuk over de brug was met de wind vol tegen maar ik kon wat schuilen achter 2 fietsers (Dank je wel Gerard en Harriet). Na 2 km achterhaalde ik Shan en ben even bij hem blijven lopen. Maar het tempo lag iets te laag voor mijn beoogde tijd van 2 uur en na 4 km versnelde ik weer al vroeg ik me even af of ik het tempo tot het einde vol kon houden.
De route langs Blaricum en Eemnes liep soepel en ik kon de km tijden rond of onder de 4:45 houden. Na 10 km kwam ik door in 48 minuten, precies volgens schema, en kwam Jan weer naast me fietsen. Precies op tijd want ik had wat te drinken nodig.
De volgende kilometers gingen met de wind in de rug en ik kon wat versnellen. 15 km in 1:10. Dan het stuk naar Eembrugge met tegenwind en vervolgens wind in de rug langs de Eem en met zijwind het laatste stuk langs het Eemmeer naar Spakenburg.
De laatste kilometers werden zwaar maar in de laatste km had ik nog een mooi mikpunt in de vorm van een vrouw in een fel roze shirt die ik 500 meter voor de finish achterhaalde.
Na 4 uur, 14 minuten en 27 seconden passeerden we de finish. Alletwee met een goede 25 km tijd en als beloning na het omkleden een paar biertjes in de BU2 waar veel Altis leden na de loop terecht kwamen.
Na de biertjes konden we ons opmaken voor de laatste krachtproef: tegen de wind in terug naar Amersfoort.

Noot: op het wisselpunt stond een klok en daar moesten we op een briefje de doorkomsttijd invullen. Bij de finish moest dat ook en het briefje ging in een bus om verwerkt te worden. De "officiele" etappetijden volgen nog en hopelijk ook nog meer foto's.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd