City Pier City



Dankzij het gratis startnummer dat ik van Nationale Nederlanden had gekregen stond ik zondag 6 maart aan de start van de City Pier City loop. Bij het startbewijs zat helaas niet de optie "tassenafgifte" waarvoor een euro betaald moest worden dus ik liet mijn tas in de kleedgelegenheid achter in de hoop dat ik die weer terug kon vinden. Met een plastic regencape aan tegen de kou ging ik me inlopen om vervolgens het startvak in te gaan.

Op basis van mijn opgegeven tijd stond ik vrij vooraan, in startvak 1B net tussen de deelnemers aan het NK. De 55+ categorie stond nog voor me en de 60+ net achter me. Dit keer kon ik vanuit het startvak de startstreep zien en voor de start werd er vol trots aangekondigd dat Ellen van Lange het startschot zou lossen. En inderdaad, enkele minuten voor de start stond Ellen met pistool te poseren om vervolgens het pistool af te geven waarna om 14:30 het startschot gegeven werd. Een beetje alsof je Frank Sinatra bij de start van de marathon van Rotterdam op het podium zet om hem vervolgens weer weg te halen en Lee Towers een liedje te laten zingen........

Anyway, na de start probeerde ik tussen de gigantische hoeveelheid lopers mijn tempo te vinden. Door de drukte liepen veel lopers over fietspaden en achter de toeschouwers langs maar na enkele kilometers kwam er ruimte. Ik mikte op 1:35 zodat de kilometers rond de 4:30 moesten gaan. Ondanks dat er toch wat langzame lopers in de voorste startvakken stonden kon ik inderdaad de 4:30 per km aanhouden en na 5 km kwam ik door in 22:23. Na 8 km kreeg ik echter steken in de buurt van de onderste ribben. Dit had ik nog nooit gehad en ik besloot het tempo te minderen. Toen het ook nog even ging hagelen was de motivatie even helemaal gezakt. Bij 10 km ben ik bij de verzorgingspost even rustig blijven staan om te drinken en om te zien of de pijn daardoor wegging. Gelukkig hielp dit maar ik besloot de rest van de race rustig aan te doen. Bij de 14 km weer even gestopt en gedronken en daarna kon ik zonder problemen doorlopen. Het stuk op de boulevard van Scheveningen was lastig met de wind tegen maar daarna was het rechtdoor naar het Malieveld. Ik kon op het laatst nog even versnellen en eindigde in 1:38:46. Voor de derde keer onder de 1:40, dat is dan wel weer positief.

Vervolgens de foeilelijke medaille gekregen waarna ik Shan nog even sprak die Nederlands kampioen was geworden bij de 75+ categorie. Dan mijn tas opgezocht en omgekleed waarna ik Otto tegenkwam die me een lift naar huis aanbood. Zo hoefde ik niet met de trein terug en was ik weer snel thuis.

Hieronder de cijfers van de loop. In het grafiekje is duidelijk te zien dat ik bij de 10 en 14 km even gestopt ben.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd