Heuvellandmarathon

De Heuvellandmarathon werd dit jaar voor het eerst georganiseerd door Bearsports. Een natuurmarathon van Vaals naar Maastricht. Zelf vergelijkt men dit al met de Comrades en is dit de down-run. Volgend jaar is de wedstrijd andersom en hebben we het over de up-run.

Op zaterdag besloten om samen met Angela een overnachting te boeken om zo uitgeslapen aan de start te verschijnen want anders zou ik om 5:30 al thuis weg moeten rijden. Om 17:00 uur waren we op sportpark de Geusselt waar we Corianne en Diana al aantroffen. Nadat het startnummer binnen was naar het hotel in Houthem gereden. Daar bleek dat het ontbijt vanaf 8 uur was en men was niet genegen om voor ons iets eerder alles klaar te zetten. Daarom in Valkenburg maar wat eten gehaald.
Het diner in het hotel was prima. Lekker gegeten en daarna alles klaargezet en naar bed. Helaas was het hotel nogal gehorig dus voor volgend jaar maar een ander hotel boeken.

's Ochtends op tijd naar de Geusselt waar we André al snel troffen. Om 8:30 vertrokken de lopers per bus naar het Drielandenpunt in Vaals en Angela wandelde Maastricht in. Om 9 uur was ik al bij de start, een beetje vroeg want de start was pas om 10 uur. Bij de start kwam ik Patrick tegen en doken we het enige café in dat open was. Andre sloot zich al snel bij ons aan.
Kort voor 10 uur mijn spullen ingeleverd en in het startvak nog met Paul gesproken. Dan stipt om 10 uur de start. Het viel me op dat er geen matten bij de start lagen dus alleen een bruto eindtijd vandaag.
Na de start dook de route al snel omlaag maar er lagen veel plassen. Niet zo gek want het had de hele week geregend. Gelukkig bleef het tijdens de marathon droog.
 Ik vond het belangrijk om in het begin droge voeten te houden en zo dat vonden veel meer lopers waardoor het hier en daar even wachten was. Kort daarna een steile klim waar het net als de Comrades wandelen was om krachten te sparen. De eerste 21 km waren het vooral paden met modder, plassen en keien die we tegen kwamen en kwamen we langs prachtige plekken in het Limburgse heuvellandschap. Voorbij de helft kwamen we op een plateau en hadden we kilometers lang de wind tegen. Na 32 km de Wolfskop waar we met een trap uit oude bielsen naar boven liepen. Vanaf hier was alles heuvelaf en voorafgaand aan de marathon had ik gelezen dat een aantal lopers hier wilden wisselen van trailschoenen naar gewone schoenen. Ik liep, na lang twijfelen, op trailschoenen en ik had daar geen moment spijt van. Ook de laatste kilometers was het erg modderig en was een goed profiel onder de schoenen hard nodig.

Na zo'n 4 uur was ik weer op het sportpark en na een rondje om het zwembad kwam ik in 4:04:59 aan de finish. Daar werd ik verwend met bier en vlaai en nam de medaille in ontvangst. Angela snel opgezocht en naar de douches gewandeld.

Een prachtige marathon, goed georganiseerd en zeker een aanrader. En een uitstekende training voor de Comrades. Volgend jaar wel een ander hotel boeken als ik terugkom voor de up-run van Maastricht naar Vaals.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Nog steeds geen wedstrijden

Zestig van Texel