Marathon Amsterdam



Op 19 oktober ging de inschrijven voor de Comrades 2019 open. 's Ochtends meteen ingeschreven om daar maar vanaf te zijn. De reis was al geregeld dus nu kan alle focus op de voorbereiding voor juni 2019.



Omdat je je moet kwalificeren voor de Comrades had ik al besloten om de marathon van Amsterdam te lopen om daar maar gelijk vanaf te zijn. Dit jaar stond ik bij de Comrades in startvak C en dat is ver vooraan waardoor ik niets van de start hoefde te missen. Voor startvak C is een marathontijd onder de 3:40 voldoende. Voor startvak B zou ik onder de 3:20 moeten lopen maar dat ging bij voorbaat niet lukken. Ik had in september 2 keer een duurloop van 30 km gedaan en de laatste 2 weken bijna niet getraind omdat ik last van de achillespees had. Ondanks de massage van Eddy was ik nog niet klachtenvrij dus ik ging in Amsterdam voor een vlakke race zonder diep te hoeven gaan.

In Amsterdam liep ik voor de start Maxime tegen het lijf en hebben we even bijgekletst. Ook Jeroen, die ik in Reykjavik had ontmoet kwam ik nog tegen. Toch opvallend hoe klein het hardloopwereldje is.
Na de start rustig begonnen en na 5 km, toen er ruimte kwam, een tempo van rond de 5:00 per km opgepikt. Dat heb ik de hele race vol kunnen houden en ik ben geƫindigd in 3:32:55. De 2e helft was 15 seconden langzamer dan de 1e helft. Voldoende als kwalificatie voor de Comrades. Kort voor de finish kwam mede Comrade Ognian me nog achterop en bij de finish ook even staan praten en daarna Maxime opgewacht.
Uiteindelijk nog even op de tribune gezeten en daarna weer de trein naar huis gepakt.
Lekker gelopen, kwalificatie binnen en een leuke dag gehad.

En de Comrades? Binnen een week waren alle 25.000 startbewijzen vergeven waaronder zo'n 25 Nederlanders. Het is natuurlijk nog afwachten of iedereen zich kan kwalificeren. De kwalificatie is toch een dingetje want de eis is "verscherpt" van 5 uur naar 4:50. Dat heeft veel commentaar opgeleverd maar zelfs met een marathon in 4:50 is het nog maar de vraag of je de Comrades binnen de 12 uur uit kunt lopen. Maar dat het startveld groter zal zijn dan vorig jaar is zeker.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd