Two Rivers marathon 2018

Enkele weken geleden werd ik door Marco gevraagd om pacer te zijn bij de Two Rivers marathon. Daar zeg ik natuurlijk geen "nee" tegen en dus was ik op 25 februari al vroeg in Zaltbommel waar ik gebruik kon maken van de vrijwilligersruimte. Daar werden de balonnen al opgepompt en hingen de hesjes al klaar.
Maar allereerst bijpraten met een groot aantal bekenden van de 2Oceans reis van vorig jaar. Om 10 uur weer terug om me om te kleden en de ballon aan het hesje te laten maken. Alle pacers waren inmiddels klaar en we gingen naar buiten om foto's te maken.

Dan was het even wachten tot het 11 uur was en we werden weggeschoten. Samen met Hugo pakte ik een tempo op van 5:35 minuut per kilometer. De eerste 8 kilometer ging tegen de harde oostenwind in en als pacer wordt je geacht om voorop te lopen. Lekker wind vangen dus.
Maar toen we in de buurt van de Maas kwamen hadden we de wind achter en werd het zelfs warm ondanks een temperatuur rond het vriespunt door de zon die de hele dag lekker scheen.


We hielden het tempo strak maar moesten af en toe toch even afremmen omdat het soms ongemerkt iets harder ging. Er liep een mooie grote groep achter ons van meer dan 20 lopers.
Bij het halve marathonpunt kwamen we door in 1:58. Mooi op schema met een beetje marge. Vanaf daar werd de groep langzaam iets kleiner. Na de laatste verzorgingspost heb ik nog even gewacht op een loopster die achter bleef om haar weer bij de groep te brengen voordat het laatste stuk tegen de wind in zou gaan. Maar zij gaf aan het niet te redden zonder te wandelen dus met een korte versnelling meldde ik me weer vooraan in de groep.
Met zo'n 10 lopers bleven we doorgaan tot de finish. Daar werden Hugo en ik bedankt voor het pacewerk door onze medelopers. Het is een hele dankbare taak om pacer te zijn en ik had niet verwacht dat het me zoveel voldoening zou geven.
Ik heb daarom maar meteen gemeld dat ik volgend jaar weer pacer wil zijn.
In de vrijwilligersruimte lekker bijpraten met andere vrijwilligers en me omgekleed om daarna nog een lekker biertje te nemen en met een aantal mensen bij te praten.
Een geslaagde dag in Zaltbommel.

 
 
 
 
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd