Two Rivers Marathon

Onderdeel van het 2 Oceans pakket bij Hardlopen in Zuid Afrika was een gratis deelname aan de 2 Rivers marathon in Zaltbommel. Vorig jaar als trainingsmarathon voor het eerst georganiseerd door Ed en Marco en dit jaar stond hij weer op het programma. Met slechts 200 deelnemers verdeeld over de marathon, duo marathon en run-bike-run kun je dit met recht een kleinschalig evenement noemen. Niettemin was alles prima georganiseerd met, zo leek het, bijna net zoveel vrijwilligers als deelnemers.
Het weer leek zaterdagavond nog roet in het eten te gooien want er lag een flink pak sneeuw in Amersfoort maar 's ochtends waren de wegen mooi schoon en kwam ik zonder problemen al vroeg in Zaltbommel aan en tijdens de marathon heb ik slechts in de uiterwaarden en weilanden wat restjes sneeuw gezien.
Na het ophalen van het startnummer een kop koffie gedronken en omgekleed. Na een halfslachtige poging tot warmlopen stond ik net voor 11 uur aan de start getooid met handschoenen en buff want het beloofde koud te worden door de harde wind. Die buff mag ik van mijn vrouw eigenlijk niet op omdat het er stom uit zou zien maar het zit wel lekker warm en kriebelt niet (oordeel zelf met de foto's).


Na de start de pacers van 4 uur opgezocht want ik wilde deze marathon op souplesse uitlopen. De groep bestond uit zeker 20 lopers die de eerste 10 kilometers gemakkelijk en onderling wat kletsend aflegde in 55 minuten. Bij de verzorgingspost in het dorp Wellseind sloeg de groep uiteen doordat sommige doorliepen en anderen de tijd namen om wat te drinken. De pacers gingen op verzoek even wat langzamer lopen zodat iedereen weer aan kon sluiten.



Bij Well bereikten we de Maas waar we de dijk richting het oosten op liepen. Daar hadden we de koude wind van voor. Ik had mijn handschoenen uit gedaan maar hier was het weer nodig ze aan te doen. De groep bleef lekker doorlopen, de pacers hanteerden een mooi strak tempo, en al snel kwamen we bij het half marathon punt na 1:58. Enkele lopers die de duo marathon liepen wisselden met hun loopmaatje, sommige stopten even bij de verzorgingspost en uiteindelijk, na weer even inhouden liepen we met iets meer dan 10 lopers verder. Bij Kerkdriel hadden we het zwaarste deel, met tegenwind, gehad en was er nog zo'n 15 kilometer te gaan. Na 30 kilometer mijn enige gelletje genomen (wel de dagen ervoor Carbo Loader gebruikt) waarna op 32 kilometer weer een verzorgingspost was en we vanaf dit punt de wind grotendeels in de rug kregen. Daardoor werd het weer warmer en de handschoenen gingen weer uit.

Inmiddels begonnen enkele lopers wat meer moeite te krijgen met het tempo maar zij werden opgepept en aangemoedigd om bij te blijven. Op 37 kilometer weer een verzorgingspost waar een aantal kozen om niet meer te stoppen omdat ze bang waren niet meer op gang te komen en anderen juist wel stopten om nog een keer goed te kunnen drinken. De groep sloeg dus uiteen. Omdat ik mezelf beloofd had niet eerder dan de pacers van 4 uur binnen te komen bleef ik bij de pacers. In de laatste 5 kilometers bleef ik uiteindelijk alleen met de 2 pacers over en achterhaalden we nog 1 loper waardoor we met 4 lopers min of meer gelijktijdig over de finish kwamen in 3:56. Eigenlijk iets te snel maar ook enkele lopers die op het einde af moesten haken kwamen binnen de 4 uur over de finish.
De medaille werd uitgereikt door de burgemeester van Zaltbommel (de marathon werd echt wel groots neergezet) en na even met Ed gesproken te hebben ben ik daarna even lekker met een drankje in het zonnetje gaan zitten. Uiteindelijk mijn spullen gepakt, de douches opgezocht (letterlijk, want het was even zoeken) en bij terugkomst was de zon weg en kreeg ik het zo koud dat ik de auto maar opgezocht heb.

Mijn eerste kleinschalige marathon is me prima bevallen. Door het geringe aantal deelnemers en de pacegroepen is er meer onderlinge betrokkenheid bij de deelnemers en probeert iedereen om de lopers die het even moeilijk hebben te ondersteunen en te motiveren. De marathon was goed georganiseerd met veel vrijwilligers, op de juiste plaatsen verkeersregelaars en prima verzorging. Volgend jaar ben ik er weer bij in Zaltbommel. Maar eerst de 2 Oceans!


En nog een grappige noot: één van de pacers bleek achteraf ook een medereiziger naar Kaapstad te zijn. In April maar echt kennismaken........

De foto's zijn grotendeels van de facebook site van de marathon gehaald.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd