Altis clubkampioenschappen

Na weken van voorbereiding, keiharde trainingen en intimidaties van concurrenten stonden we 1 oktober aan de start van de clubkampioenschappen. De spanning was te snijden toen we naar de start van het eerste onderdeel, de 100 meter, liepen. Chariots of fire klonk over de atletiekbaan, de toeschouwers hielden de adem in......... en ik werd wakker.

Het was allemaal wat minder spannend. We hadden de afgelopen weken weliswaar geoefend op de sprint, het speerwerpen, verspringen en kogelstoten maar dat mocht geen naam hebben. Nog geen uur per onderdeel en voor de sprint ging het voornamelijk om het afstellen van de startblokken en de start, bij het speerwerpen op de techniek zodat de worp in ieder geval geldig was. Bij het verspringen was het vooral een poging om de aanloop uit te laten komen en een beetje fatsoenlijk te landen terwijl het bij kogelstoten vooral ging om het voorkomen van blessures. En als recreanten waren we in een aparte groep ingedeeld omdat onze prestaties in het niet vallen bij de senioren die wekelijks op deze disciplines trainen terwijl wij alleen maar in het rond rennen. Ok, ik overdrijf een beetje maar het kon geen kwaad dat de recreanten een apart klassement hadden.

Het eerste onderdeel was de 100 meter. Na het afstellen van de blokken en een proefstart was het tijd. De starter liet ons plaatsnemen en na het startschot schoot ik goed uit de startblokken en kon goed versnellen. Aan mijn linkerkant zag ik Arno kort achter mij, rechts zag ik niets. De laatste meters had ik het idee dat ik mijn kracht niet meer kwijt in de passen maar ik kwam als eerste over de finish in een tijd van 13,80. Onvoorstelbaar dat je van slechts 100 meter nog zo lang aan het uithijgen bent.

Voor het volgende onderdeel, het verspringen moesten we even wachten omdat de dames nog bezig waren en werden de tijden vergeleken met de 10 besten lijst waarbij bleek dat ik de snelste Altis tijd op de 100 meter bij de 50+ had gelopen. Een goede start dus.

Bij het verspringen gokte ik op een afstand boven de 4 meter. De eerste sprong kwam ik slecht uit, ver voor de balk, en kwam ik tot 3,98. De 2e sprong kwam ook niet goed uit en was de sprong zelf ook niet goed. De 3e en laatste sprong paste ik de aanloop iets aan en kwam ik beter uit. De sprong was redelijk en de afstand was 4,20. De verste afstand van de recreanten. De eerste 2 onderdelen gewonnen dus ik stond ruim aan kop.


Maar het speerwerpen en kogelstoten zijn niet echt mijn onderdelen. Bij het volgende onderdeel, het speerwerpen kwam ik bij de eerste, technisch goed uitgevoerde, worp tot 25,78, een mooie afstand en daardoor kon ik de volgende worpen meer kracht gebruiken. Maar helaas, beide worpen waren wel verder maar de speer landde niet op de punt maar de achterkant kwam eerst op de grond. Toch nog een 2e plaats dus dat viel niet tegen.

Het kogelstoten vind ik een verschrikkelijk onderdeel. Ondanks dat ik als 50+ met een kogel gooi van 6 kg i.p.v. 7,25kg blijft het een ontzettend zwaar ding. En als je niet goed stoot merk je dat gelijk aan je spieren. Bij de eerste stoot kwam ik net boven de 6 meter, de 2e tot 7,14 en de 3e worp weer net boven de 6. Bijna alle anderen gooiden verder en na 4 onderdelen stond ik 2e met maar liefst 198 punten achterstand op de nummer 1.

Ik had geen idee hoeveel tijd ik goed moest maken op de 1500 meter en mijn benen voelden na een middag sporten en wachten niet echt lekker meer maar ik moest het er op wagen. Na de start liepen er 3 lopers langzaam van me weg maar mijn concurrent zat er niet bij. Ik bleef mijn eigen tempo lopen en kwam bij de finish in 5:31. Slechts 4 seconden boven mijn PR. Arno kwam meer dan een minuut na mij binnen maar omdat ik geen idee had hoe de puntentelling werkte wist ik niet of ik gewonnen had.

We moesten nog wachten tot de senioren en junioren A en B de 1500 meter gelopen hadden en toen volgde de prijsuitreiking. Nadat de nummer 3 bekend gemaakt werd was het even spannend maar ik was toch de nummer 1 en mocht boven op het schavot.

Resultaat van deze dag:
1e plaats clubkampioenschap recreanten 2016
1e plaats 10 besten lijst 100 meter masters 50+
5e plaats 10 besten lijst verspringen masters 50+
8e plaats 10 besten lijst speerwerpen masters 50+
4e plaats 10 besten lijst 5-kamp masters 50+

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd