Old Mutual Two Oceans Marathon

In mei ben ik naar een infoavond geweest van hardlopeninzuidafrika. Daar vertelden Marco en Ed over de reis die zij organiseren naar de Old Mutual Two Oceans Marathon in Kaapstad. Ik ging enthousiast naar huis en na enige tijd hebben Angela en ik besloten om daar samen naar toe te gaan. Ik als loper en Angela als supporter. Ik heb me aangemeld en toen vorige week de inschrijving open ging werd ik ingeschreven voor de loop en nu staat het dus vast: op paaszaterdag loop ik de OMTOM! En ook al heet het een marathon, we lopen geen 42 kilometer maar  de route is zelfs 56 kilometer. En dat zijn niet de makkelijkste kilometers.

De route.
De route begint in Newlands en  na 15 km, bij Muizenberg bereiken we de Grote Oceaan. Bij kilometer 21 ga we het binnenland in en bij kilometer 27 begint de klim naar Chapman's Peak. Eerst is er een korte klim, een kilometer afdalen en dan weer stijgen met het hoogste punt op 34 kilometer. Dan lopen we al langs de Atlantische Oceaan met fantastische uitzichten. De weg daalt dan geleidelijk en na 42 kilometer begint de klim naar Constantia Neck, met 256 meter het hoogste punt van de route, op 48 kilometer. Dan is het afdalen tot we weer terug zijn in Newlands.

Start en finish
De start is om 6:30 en er wordt alleen gewerkt met bruto tijden. Afhankelijk van je eindtijd krijg je een medaille. De eerste 10 krijgen een gouden medaille. Finish je onder de 4 uur dan krijg je een zilveren medaille, onder de 5 uur de Sainsbury medaille (genoemd naar de stichter van de marathon), onder de 6 uur brons en onder de 7 uur blauw. Finish je boven de 7 uur dan ben je te laat en krijg je niets. Ik ga voor brons en het moet wel heel erg mee zitten wilt het een Sainsbury worden.


De reis
We gaan een week voor de marathon al naar Kaapstad. Daar gaan we elke ochtend een deel van het parcours verkennen en de rest van de dag toeristje spelen. Zo is het een echte hardloopreis maar vergeten we niet dat het ook vakantie is. We zullen ook 2 keer trainen met een lokale hardloopvereniging en op de vrijdag is er de friendshiprun. Een 5 kilometer fun-run voor alle buitenlanders die mee doen met de marathon.

Voorbereiding
De voorbereiding zal dit jaar grotendeels hetzelfde zijn als voor mijn vorige voorjaarsmarathons. Vanaf december met de marathongroep van Altis lange duurlopen op zondag en verder het standaard trainingsprogramma op maandag, woensdag en donderdag. Daarnaast wordt door hardlopeninzuidafrika een trainingsmarathon georganiseerd onder de naam Two Rivers Marathon. Een marathon tussen en langs de Maas en de Waal met start en finish in Zaltbommel. Een ideale gelegenheid om kilometers te maken en mede reizigers te leren kennen en als deelnemer aan de Two Oceans Marathon ben ik verzekerd van een startbewijs.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd