Marathon Dusseldorf

ÏMet een deel van de loopmaatjes was gepland om de marathon van Düsseldorf te lopen en daar een weekend te blijven. Ondanks dat ik de 2 Oceans zou lopen ging ik mee met het idee dat ik er een rustige duurloop van zou maken en, indien gewenst, zou hazen op een tijd van 4 uur.
Er sloten nog 2 Altis dames aan en op zaterdag vertrokken we met 2 auto's naar Düsseldorf waar we 3 kamers in Motel One hadden geboekt. De reis verliep voorspoedig  en om 4 uur stonden we al bij de expo voor de startnummers.
Daarna even de start en finish verkend zodat we zondagochtend precies wisten waar we moesten zijn, waarna we een bij een Italiaans restaurant terecht kwamen om de broodnodige pasta tot ons te nemen. Daarna rustig naar het hotel gewandeld en daar nog een drankje genomen waarna we het bed in doken want de start was al om 9 uur.

De volgende ochtend een vroeg ontbijtje want het hotel had speciaal voor de marathon de ontbijttijden vervroegd. Om 8 uur vertrokken we naar de start. Een vreemd contrast, 6 frisse hardlopers die naar het centrum wandelden terwijl de laatste lichtelijk of heel aangeschoten mensen het centrum uit liepen.
Bij de start omgekleed, de tas ingeleverd en nog een keer gebruik gemaakt van de sanitaire voorzieningen. Inmiddels had Theo zich ook bij ons aangesloten en konden we naar de start.
Mijn plan om rustig te lopen was inmiddels van de baan. Ik hoefde niet te hazen en omdat ik de 2 Oceans redelijk rustig had gelopen wilde ik toch maar vertrekken op een tempo voor een eindtijd van 3:30 dus begon ik samen met Theo in de buurt van de 3:30 pacers. De anderen hadden een tijd van rond de 4 uur of hoger in gedachten en bleven wat verder achterin het startvak staan.
Precies om 9 uur klonk het startschot en binnen 50 seconden waren we vertrokken. Het voordeel van een kleine marathon is dat je gelijk een lekker tempo kunt lopen en de ruimte heb zodat je niet steeds op hoeft te letten dat je iemand op de hielen trapt. Ik bleef samen met Theo kort achter de pacers lopen maar al snel ging Theo er voor lopen.
De temperatuur was aangenaam en de kilometers gingen lekker. De marathon bestond uit een aantal lussen rondom het centrum en na de eerste 2 lussen gingen we over de Rijn naar de westoever voor een lange lus. Bij terugkeer naar de oostkant van Düsseldorf had ik Theo weer ingehaald en later was ik hem kwijt. Na de finish hoorde ik dat hij last had van kramp.
Ik bleef bij de pacers maar na 28 kilometer, ik voelde me sterk, had ik het idee dat het sneller kon. We hadden inmiddels al een buffer, "kofferraum",  van 2 minuten op het schema van 3:30 en ik had het gevoel dat er meer in zat. Tot 35 kilometer ging het lekker maar toen sloeg de vermoeidheid, de harde wind en de oplopende temperatuur toe. Ik werd ingehaald door de pacers en sloot weer achter aan. Bij de waterpost op 37 even gewandeld om genoeg te drinken voor de laatste kilometers en daarna weer het tempo opgepakt. Ik wist dat ik de 3:30 ging halen als ik het tempo net boven de 5 minuten per kilometer kon houden.
Op 40 kilometer begon het laatste lusje terwijl ik de speaker bij de finish al kon horen. Dit lusje leek eindeloos te duren maar uiteindelijk liep ik de Rijnkade op en met een snelle laatste kilometer kwam ik binnen in 3:29:20.

De volgende keer de tepels afplakken
Ik moest even, hangend aan een hek, bijkomen, kreeg toen een medaille en ben toch zeker 10 minuten tegen een hek aan gaan zitten. Er kwamen wat emoties vrij: een PR op de verjaardag van mijn helaas kort geleden overleden moeder.
Nadat ik de emoties onder controle had wat water gedronken en geposeerd voor de foto. Dan mijn spullen opgehaald, me omgekleed en een alcoholvrij biertje gedronken. De verzorging bij de finish was uitstekend!

Inmiddels was Theo ook aangekomen. Het tweede gedeelte was door de kramp zwaar geweest maar toch een nette tijd van 3:50.
Daarna was het wachten op de rest. Marcel en Brigitte liepen 4:04, Ester  4:13, Hartono 4:31 en Jan 4:33. Omdat ze bij de finish op elkaar wachtten had ik mijn 2e alcoholvrije biertje al op toen ze samen in het atletendorp aankwamen.

Nadat iedereen zich omgekleed had, zich de Erdinger had laten smaken en gemasseerd was werd het tijd om rustig terug te wandelen naar het hotel.
's Avonds nog genoten van het eten en de nodige biertjes in de Altstad en ondanks alle goede voornemens over het stappen in Düsseldorf toch niet te laat het bed in gedoken. De volgende ochtend na een goed ontbijt weer naar Amersfoort gereden. We kunnen terugkijken op een geslaagd weekend in Düsseldorf.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd