Veluwezoomtrail

Na alle lange afstandlopen op asfalt met de Eemmeerloop als afsluiter was het tijd om eens wat nieuws te proberen. Daarom had ik me met Jan ingeschreven voor de Veluwezoomtrail in Dieren. Er werd een heel weekend met trails georganiseerd met diverse afstanden. Wij hadden gekozen voor de 25 km.
Het bleek dat er meer Altis lopers dezelfde afstand gingen lopen en er waren er ook een paar die zich hadden ingeschreven voor de 18 km die ook zaterdagmiddag plaats vond. Dus gingen er om 11:45 3 auto's met lopers vanaf Altis naar Dieren. Daar kwamen we mooi op tijd aan om het startnummer op te halen, tenminste, dat dachten wij. Maar er stond een lange wachtrij en het ging niet zo heel snel. Gelukkig werd besloten de start met 10 minuten uit te stellen. Toch moesten we ons haasten om na het krijgen van het startnummer ons klaar te maken en naar de start te gaan. Maar gelukkig is er op een trail niet zo'n startstress als bij wegwedstrijden en gingen we achteraan het peloton van start.

Al gelijk was er een flinke klim en daarna veel single tracks. Inhalen was dus onmogelijk en op het dooie akkertje werden de eerste kilometers afgelegd. Ik stopte 2 keer om foto's te maken en na een uurtje kwamen we bij de verzorgingspost bij de 10 km. Daar stond van alles klaar, ontbijtkoek, banaan, sinaasappel en water. Geen bekers, die moest je zelf meenemen maar ik had mijn camelbak bij me dus aan water geen gebrek.
Het pelotonnetje met Altislopers viel hier uiteen omdat sommige gelijk door liepen en andere rustig aten en dronken. De lange rij met lopers was uiteengevallen en de paden werden wat breder dus ik kon wat sneller lopen. Dat voelde wat beter aan en ik achterhaalde veel lopers. De route was gevarieerd, bos, hei, smalle en brede paden met pittige klimmetjes en afdalingen. Op mijn marathonschoenen had ik redelijke grip op de soms modderige ondergrond maar trailschoenen waren geen overbodige luxe.Al snel was ik bij de verzorgingspost bij de 19 km bovenop de Posbank. Daar weer wat gegeten en even genoten van het uitzicht. Daarna op de laatste 6 km de snelheid opgevoerd en met 12km/u naar de finish gesneld. Vlak voor de finish nog een pittige klim en na 2 uur en 22 minuten kwam ik over de finish waar een lekkere Erdinger alcoholfrei klaar stond. Mijn horloge gaf 2 uur en 17 minuten aan doordat de tijd automatisch stopt als ik stil sta. Dus ik heb 5 minuten gespendeerd aan eten en fotograferen. Maar dat heb je bij trails, de eindtijd is van geen enkel belang. Het gaat om het genieten van de omgeving en het lopen.

Nadat de overige Altis lopers binnen waren omgekleed en de koek en koffie opgehaald uit de auto waarna we met z'n allen in de zon de dag afsloten met de meegenomen versnaperingen.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd