Baancompetitie 800m

31 mei was de afsluitende avond van de baancompetitie met de 800 meter. Een afstand waarvoor ik niet getraind had en waarvan ik, net als de 1500 en 3000 meter, geen idee had van mijn mogelijkheden. Ik was wel gewaarschuwd dat het eerste rondje vaak te hard ging.
Ik was ingedeeld in serie 6 en toen ik om 20 uur op de baan kwam begonnen net de junioren. Om 20:30 begon de snelste serie met de winnaar die onder de 2 minuten bleef. Terwijl ik me warm liep gingen de volgende series van start waarbij een aantal Altis atleten mooie tijden lieten noteren.

Ik had me ingeschreven met een tijd van 2:50 maar ik had het idee dat 2:40 ook mogelijk zou moeten zijn. Toen mijn serie aan de beurt was en ik in baan 6 mocht starten had ik nog steeds geen idee hoe het tempo zou aanvoelen als ik voor 2:40 zou gaan.
Na de start daarom maar in het peloton gaan lopen waarna we op 200 meter door kwamen in 39 seconden. Goed voor een tijd van onder de 2:40. Het tempo zakte iets toen iedereen zijn plekje gevonden had en ik zorgde dat ik zo ontspannen mogelijk liep. Na de eerste ronde liep ik als 7e en merkte ik dat het harder kon. Bij het uitkomen van de bocht liet ik me iets uitwaaien en begon lopers in te halen en voor de laatste bocht lag ik 3e met de nummers 1 en 2 zo'n 10 meter voor me. Ik zette nog wat aan en in de bocht liep ik naar de koplopers om op het laatste rechte stuk nog meer te versnellen om als eerste te finishen.
Dan even uithijgen, mijn horloge stopzetten (te laat dus), en dan wachten op de uitslag. Die kwam uiteindelijk: 2:33,51. Een mooie tijd en met een snellere eerste ronde is er nog meer mogelijk.
Daarna een beetje bijpraten en naar de laatste series kijken waarin Shan een Nederlands record liep bij de masters 75+ waarna ten slot de prijsuitreiking volgde.



. Natuurlijk viel ik niet in de prijzen maar met de 38e plaats op de 800 meter en de 46e plaats in het eindklassement ben ik tevreden.

Eigenlijk ging het iedere afstand iets beter. Natuurlijk kwam dat door mijn onbekendheid met dit korte werk maar nu weet ik in ieder geval wat er mogelijk is. Volgend jaar doe ik dus weer mee.

Bovenstaande foto's van de facebook pagina van Ries de Beer.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd