Marathon Amsterdam

Zondagochtend om 5:30 liep de wekker af. Lekker vroeg om rustig te kunnen douchen, eten, koffie te drinken en te zorgen dt ik niet tijdens de marathon naar de wc zou moeten. Om 7 uur stonden Jan en Marieke voor de deur en konden Angela en ik instappen. Snel Nicole oppikken en naar Weesp waar we Herry en Maxime ontmoetten. Met de trein was het vervolgens een korte reis naar Amsterdam zuid. Even wandelen en we stonden tussen de vele marathonlopers bij het Olympisch Stadion. Daar namen we afscheid van Angela, Marieke en Nicole die de 8 km gingen lopen. We leverden de tassen in en gingen op zoek naar de WC. Daar stonden echter zulke lange rijen dat we het stadion in gingen in de verwachting dat de rijen voor de WCs daar korter waren. Maxime ging naar startvak roze en wij naar oranje. Snel naar de WC en we waren er klaar voor maar we moesten nog een kwartier wachten tot de start. Met wat kletsen verstreek de tijd, Jan ging nog een keer naar de WC en verdroeg onze opmerkingen over zenuwen. Herry ging daarna ook en toen ben ik ook nog maar een keer gegaan. Toen klonk het startschot en na bijna 9 minuten gingen wij ook over de startstreep.

Al snel was ik Jan en Herry, die samen zouden lopen op een schema van 4 uur, kwijt en ik ging mee in het tempo dat de groep om me heen liep. Waar ik oorspronkelijk onder de 3:30 wilde lopen had ik het plan door het gebrek aan training door achtereenvolgens vakantie, een voetinfectie en een hardnekkige verkoudheid aangepast naar 3:35 - 3:37. De eerste 5 km ging in 26:30. Ik had ingecalculeerd dat ik in het begin tijd zou verliezen en daarna net boven de  25 minuten per 5 km zou lopenen. 5 tot 10 km ging in 25:30 maar ik voelde dat ik moest plassen. Negeren, negeren, negeren. De volgende 5 in 5:15 waarna  ik een blaar onder mijn rechtervoet voelde opkomen. De volgende 5 weer in 5:15 en op de halve marathon, op de terugweg vanaf Ouderkerk, een tussentijd van 1:48. Met wat verval in de 2e helft zou het dan 3:36 worden. Dat zou prima zijn.

Inmiddels voelde ik de blaar niet meer, later zou blijken dat de blaar geknapt was. Km 20 tot 25 ging weer in 25 minuten en ik had de Amstel inmiddels achter me gelaten en we liepen door het kantorenpark Overamstel. Km 25 tot 30 ging in 25:20 en ik nam mijn 4e gelletje. Bij elke waterposten had ik de tijd genomen om goed te drinken en ik voelde me nog goed. Tot 35 km, nu 5 km in 5:45 ging het nog goed en links en rechts haalde ik lopers in die duidelijk te snel waren gestart. Mijn kuiten begonnen nu wel stijf te worden, door de afstand of door de nog immer neervallende motregen. Het ging wat lastiger maar ik kon het tempo goed volhouden. Dit keer zag ik wel het Rijksmuseum, vorig jaar was ik die gepasseerd zonder het te beseffen, en ging het Vondelpark in. Nog 3 km te gaan. Km 35 tot 40 ging in  26 minuten, een heel licht verval maar de laatste 2 km ging moeizaam terwijl ik nog steeds vele lopers inhaalde. Dan eindelijk het stadion, 200 meter over de atletiekbaan en in 3:36:11 over de finish. Volgens plan gelopen.

Ik keek snel naar de tribunes om te zien waar Angela zat en ik vond haar al snel zodat ik wist waar ik heen moest en ging snel naar de WC na 32 km uitstellen. Ik kreeg de medaille, liep het stadion uit, kreeg een flesje AA en een halve banaan en haalde snel mijn kleding op. Ik had met Maxime afgesproken elkaar bij de kledinginzameling te treffen maar ik zag haar nergens terwijl ze, als alles volgens plan liep, voor mij binnen had moeten zijn. Dan maar de droge kleding aan en naar de tribune waar ik hoorde dat Angela en Marieke net binnen het uur de 8 km hadden volbracht en Nicole in 55 minuten. Maxime was binnengekomen in 3:28, missie geslaagd dus. Het was wachten op Jan en Herry en vanaf de tribune zagen we Jan net niet binnen de 4 uur binnenkomen. Herry had er nog 6 minuten extra voor nodig.
We gingen van de tribune af waar we Jan, Herry en Maxime weer zagen.
Op de terugweg naar station Amsterdam zuid gingen we nog even koffie drinken bij Bagels en Beans waarna we per trein en auto snel weer thuis waren.
Een geslaagde dag met allemaal PRs voor de trotse lopers.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd