De marathon van Rotterdam. Waar is de man met de hamer?

Zondagochtend 6 uur. De wekker loopt af voor M-day. Na een snelle douche aankleden en 2 pannekoeken naar binnen werken voor de laatste koolhydraten. Ik heb het gevoel dat ik na het stapelen van de afgelopen dagen stijf sta van de benodigde koolhydraten. Daarna wachten tot het tijd is om naar het station te rijden. Om 7:15 kan ik me niet meer beheersen en rijden we naar Schothorst waar we de auto op een bijna lege parkeerplaats achterlaten. Op het perron zitten Jan, Marieke en Herry al in de wachtkamer en al snel melden Marcel, Hartono en Mart zich. Herry voelt zich nog steeds niet lekker maar hoopt er het beste van.


Zonder noemenswaardige vertraging komen we in Rotterdam aan waar we ook Bauke en Liesbeth tegenkomen. Marcel en Hartono hebben een plek gereserveerd in de Doelen om om te kleden en de rest zoekt een plekje in de zon om te wachten op de start en de kleding uit te doen. Het is nog fris maar goed te doen in een singlet.
Dan de spullen inleveren, een bezoek aan de toiletten (met lange wachtrijen) en dan naar het startvak. Ik sta in de 2e startwave maar kan door de grote drukte niet in het startvak komen. De startvakken zijn veel te klein voor de grote aantallen lopers. Inmiddels de Garmin aangezet maar die heeft wat problemen met het vinden van mijn hartslagmeter omdat hij er meerdere detecteert.
Dan hoor ik Lee Towers zijn liedje zingen en dan het startschot. Na enige tijd komt er beweging in het startvak en kan ik ook het startvak in. Net voor de start staat nog een toilet en ik maak er nog even gebruik van waardoor ik als één van de laatsten uit de 2e startgolf over de start ga.

Het plan was om kilometertijden van 5:30 te lopen om te voorkomen dat ik de laatste kilometers in stort. Ik wil niet volledig kapot over de finish komen en met ongeveer 11 km/uur moet dat lukken. Al snel kom ik in mijn ritme. Het is druk en af en toe moet ik iets inhouden maar het tempo is goed vol te houden. Na 27:15 passeer ik het 5 km punt, net iets harder dan gepland. Na 8 km zie ik Mirjam voor me lopen en vanaf dat moment lopen we samen op en keuvelen wat over van alles en nog wat. Daardoor vliegen de kilometers voorbij. De 10 km gaat in 55 minuten en de 15 km in 1 uur 23. Iets onder mijn beoogde tempo maar dat is geen probleem. Het doel is toch om onder de 4 uur uit te lopen zonder uitgeput te raken. Bij de Slinge zou Angela staan dus ik kijk links en rechts of ik haar zie maar helaas. Mirjam ziet daar wel haar fans.
De 20 km gaat in 1 uur 51. Nog steeds lekker op schema en ik loop lekker. De halve marathon gaat in 1 uur 57 en ik merk dat Mirjam wat sneller gaat lopen. Geen probleem want ik ben nog fris en na 2 uur 19 zijn we op de 25 km en gaat het weer richting de Erasmusbrug. Daar staat een flinke wind en is het even doorbuffelen maar dan zie ik Angela staan. Even zwaaien en weer door.

De tunnel bij de Blaak is door het dalen en stijgen lekker om de spieren even anders te belasten en we gaan door richting het Kralingse Bos. De 30 km komen we door na 2 uur en 46 minuten. Even later zie ik Hans voor me lopen en we halen hem snel in. Hij heeft last van kramp en ik ga verder. Ik hoor Mirjam tegen Hans zeggen dat ik er nu vandoor ga en ik roep nog dat zij dit tempo ook kan lopen maar ze haakt toch af. Ik loop nog steeds lekker en na 3 uur 12 kom ik door op 35 km. De beruchte man met de hamer die in het Kralingse bos staat maakt links en rechts slachtoffers en ik zie veel mensen wandelen of rekken om de kramp tegen te gaan. Ik heb netjes elke 8 km een gelletje genomen en bij elke waterpost gedronken en voel me nog goed en verwacht dat ik de man met de hamer niet zal tegenkomen. Ik kan nog versnellen en op de Boezemstraat haal ik Marcel in. Even aanmoedigen en door. Ik kan de snelheid er goed in houden maar moet af en toe inhouden omdat er groepjes voor me lopen. Onder de kubuswoningen door en nog een dikke kilometer. Dan rechtsaf de Coolsingel op en na 3 uur, 51 minuten en 46 seconden kom ik over de finish. De 2e helft 3 minuten sneller gelopen dan de eerste helft.

Dan hoor ik dat net de heren 70+ worden gehuldigd en ik zie onze trainer Shan op het hoogste schavotje staan. Ik zie nog kans hem te feliciteren en even te praten voordat ik gevraagd wordt door te lopen. Dan zie ik Marcel weer lopen en samen lopen we door naar de medailles, bananen en energydrank. Ik haal mijn spullen op, kleed me om en wandel naar het Hofplein om Angela te treffen. Ik voel me nog fit en blijkbaar zie ik er ook nog fit uit. Na een knuffel krijg ik een roos en een blikje bier dat dankbaar wordt opgedronken. Van Angela en Marieke hoor ik dat Herry al bij 5 km is uitgestapt. Wel geprobeerd maar toch verstandig om met griep niet door te lopen. Jammer dat al die trainingen voor niets zijn geweest, maar er komen nog meer kansen.

Dan is het wachten tot Jan gefinished is en die komt na enige tijd vermoeid aan lopen. Het was erg zwaar maar iedereen die het haalt mag tevreden zijn. Ook voor Jan een knuffel, roos en biertje. Na een half uurtje bijpraten en uitrusten wandelen we rustig naar het station. Helaas wist de NS niet dat er een marathon was in Rotterdam en moesten we in een overvolle trein staand naar Amersfoort. In Gouda kwam er plaats en konden we zitten en waren we kort voor 6 uur weer thuis.

Het was een heerlijke dag en ik ben nog niet klaar met de marathon. Er komen er nog meer.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd