De 2e halve marathon

2 weken geleden samen met Jan toch besloten om ons in te schrijven voor de halve marathon van Harderwijk. Angela en Marieke gingen mee om Harderwijk te verkennen. De week voor de wedstrijd kondigde de KNMI al aan dat het prachtig weer zou worden. Later bleek het de warmste 8 maart ooit te zijn: 15 graden en volop zon. Geen probleem voor de dames die al snel een terrasje op de markt opzochten, maar om te lopen toch iets te warm. Het deed me gelijk aan de ervaring in Hoogland denken.

Na rustig inlopen, waarbij Jan zijn gekneusde rib beproefde (met wat paracetomol bleek het mee te vallen) om 2 uur gestart. Uiteraard als gentlemen alle andere deelnemers voor laten gaan maar met een parcours dat vooral over fietspaden ging toch niet al te slim. De eerste kilometer ging in 5:50, erg langzaam maar hierdoor voorkwamen we dat we te snel van start gingen. De 2e kilometer ging al wat beter en in de 3e kilometer vond ik een gaatje om een groepje te passeren en bleef Jan er achter hangen. Daarna lekker doorgehobbeld met een tempo van 5:10 per kilometer. Ik merkte wel dat de warmte tegenviel want ik kreeg het tempo niet boven de 12 km/u. Tegen het einde van de eerste ronde werden de benen wat zwaar en ging de km tijd naar de 5:15-5:20 maar even rustig een beker energiedrank drinken bij de doorkomst verhielp dit.

Daarna de 2e ronde begonnen zonder de deelnemers van de kwart marathon en een tijdje in een groepje gelopen. Het stuk tegen de wind in zorgde voor wat afkoeling net zoals het bekertje water bij het 16km punt. Daarna licht versneld voor de laatste 5 kilometer. Dan helpt het als je af en toe een deelnemer in kunt halen, dat geeft toch een morele opkikker. De km tijden ging in de laatste 3 km weer van de 5:10-5:15 naar 5:05 waardoor ik uiteindelijk gefinished ben in 1:51:00. Niet helemaal de doelstelling voor vandaag want ondanks de warmte had ik toch ingezet op een tijd onder de 1:50:00. Het positieve hiervan is dat het iets makkelijker is om bij de volgende halve marathon weer een PR te lopen. Jan kwam kort na me binnen in 1:56:16, ook een dik PR in zijn 2e halve.

Na een flesje energiedrank en een beker bouillon droge kleren aangetrokken en op het terras van de Borstlap met de dames genoten van de zon en 2 lekkere witbiertjes (nou ja, halve liters zijn niet echt bier-TJES).

Een prima georganiseerde wedstrijd met een goede verzorging, veel vrijwilligers en een goede internet site waardoor je prima op de hoogte bent. Een speciale vermelding voor de medaille; het is met afstand de meest kitscherige die ik nu in mijn verzameling heb.

De foto's zijn van de site www.halvemarathonharderwijk.nl gehaald.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd