Minimarathon

Op 2 februari stond de minimarathon in Apeldoorn gepland. 18,5 km in de bossen van west Apeldoorn en Hoog Soeren. Ik had me al in oktober ingeschreven met een geschatte eindtijd van 1 uur en 40 minuten en kreeg een startnummer met indeling in startvak B. Inmiddels was mijn verwachting wat opgeschroefd en ik hoopte onder de 1:30 te finishen.
Om 10 uur met trainingsmaatje Jan naar Apeldoorn gereden. De auto moest geparkeerd worden op het kazerneterrein in Apeldoorn en helaas waren er meer lopers die de auto daar parkeerden. De laatste 1,5 kilometer schoot niet echt op maar uiteindelijk was de auto geparkeerd en zaten we in de pendelbus naar de start. Het werd steeds later dus snel omkleden in de parkeergarage en nog even naar de Dixie. Daar was het nogal druk en ik zag enkele mannen tegen een bosje plassen. Dat kon ik natuurlijk ook.
Met nog 3 minuten te gaan naar het startvak dat al helemaal vol stond. Even later het startschot en 4 minuten later liepen we over de startlijn.
Het eerste stuk werd gebruikt om warm te lopen want het was zo druk dat ik toch mijn eigen tempo niet kon lopen. Na een kilometer probeerde ik toch in te halen want het ging vrij langzaam. Helaas was het zeker tot kilometer 6 inhouden, inhalen, inhouden, ruimte zoeken, inhalen, enz.
Op 4 kilometer ging het Berg en Bos in en langs de Apenheul. Dan linksaf de J.C. Wilslaan op en daar begon de weg echt omhoog te lopen. Het tempo ging omlaag en ik had de eerste 5 kilometer ook al veel tijd verloren door de langzame lopers en ik ging er van uit dat de 1:30 niet meer ging lukken. De 10 kilometer kwam ik door in 52 minuten en nu wist ik zeker dat 1:30 te hoog gegrepen was. Ik raakte helemaal in de war toen ik de pacers van de 1:40 voor me zag lopen. Dat klopte helemaal niet of ze moeten voor in het startvak gestaan hebben.
Toen ging het parcours verder op de Amersfoortseweg en ging het heuvel af. Er was nu eindelijk ruimte en ik kon het tempo op 4:45 per kilometer houden. De 15e kilometer kon ik nog verder versnellen en de laatste 4,5 kilometer ging in 4:30 per kilometer. 3 kilometer voor de finish nog een schrikmomentje toen een medeloper ongecontroleerd in de berm ging liggen. Gelukkig waren er toeschouwers die zich over hem ontfermden. Dan de Loolaan, druk met veel toeschouwers en een leuke band. Er hingen overal spandoeken boven de weg maar op geen daarvan stond het magische woord "finish". Uiteindelijk toch een boog met de juiste tekst en de eindtijd was 1:35:47, netto 1:31:25.
Even verderop werden de medailles uitgedeeld en kreeg ik een beker lauwe thee. Na even rekken en strekken ben ik me om gaan kleden en trof Jan bij de finish. Jan was erg tevreden met zijn 1:39:55 en na even bijpraten kwam de pendelbus voorrijden om ons naar de Kazerne te brengen en een half uur later waren we thuis.

De les van vandaag was tweeledig: inschrijven met een iets snellere tijd dan ik kan lopen en eerder van huis om goed warm te lopen en verder vooraan in het startvak te staan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd