Zestig van Texel

Op 7 april was de Zestig van Texel. Een twee-jaarlijkse ultramarathon op Texel. Als training voor de Comrades een ideale gelegenheid.
Daarom op zaterdag met Angela naar Den Helder gereden, daar de auto geparkeerd en met de fiets de overtocht naar Texel gemaakt. Daar had ik een B&B in Den Burg geboekt op 5 minuten fietsen van de Stayokay, het commandocentrum en de finish van de wedstrijd.
Na aankomst het startnummer opgehaald, even naar Oudeschild gefietst en daarna gegeten. 's Avonds was er een programma met voordrachten van het collectief "Running Script" met Koen de Jong, Hans Koeleman, Tim van der Veer en Bram Bakker dus vervolgens weer naar de Stayokay. Daar kwamen we Gerard en Els tegen en na de voordrachten nog even lekker bijgekletst en een Texels biertje gedronken.

De volgende ochtend al vroeg naar de bus die de lopers naar de start bij 't Horntje bracht. Angela ging op de fiets. Bij de start een aantal bekenden zoals Marcel, Marco en Brett waarmee ik samen opgelopen heb.
Na de start eerst een paar km asfalt om vervolgens het strand op te gaan voor 13 km uitzicht op zee. Vervolgens de duinen in waar Angela met ons mee kon fietsen om vervolgens weer een stuk strand te pakken. Dan door de duinen, langs de slufter naar de vuurtoren bij Cocksdorp. Marcel had inmiddels afgehaakt en met z'n drieen liepen we rustig door. Af en toe even wachten als iemand een foto wilde maken, het zand uit zijn schoenen moest halen of wat langer bij een verzorgingspost wilde blijven om goed te drinken of te eten.
Vlak voor de vuurtoren zagen we in de verte een "Hardlopen in Zuid-Afrika" shirtje staan en bleek dat Martin vanuit Den Helder was gekomen om ons op de foto te zetten. Een leuke verrassing en daarom maar even blijven staan om hem te begroeten.
Vervolgens ging het langs de waddenzee over de dijk weer richting Oudeschild. Met de wind achter en een blakende zon werd het warm. Brett gaf aan dat Marco en ik maar door moesten lopen omdat hij het tempo moest matigen maar we bleven bij elkaar. Uiteindelijk forceerde Brett een breuk door te blijven wandelen.

Ik kon aardig door blijven lopen en liet Marco achter me maar bij Oudeschild kreeg ik last van de warmte. Mijn hoofd werd erg warm en ik voelde me wat draaierig worden waardoor ik besloot langzamer te lopen. Marco haalde me in en zou uiteindelijk 6 minuten voor me finishen. Angela bleef bij me fietsen en nam een spons mee bij een verzorgingspost en hield die nat om te koelen. Toch moest ik af en toe een stukje wandelen. Het laatste stuk ging weer beter en ik kon nog op een aardig tempo de finish bereiken.
Heerlijk gelopen (op de laatste 10k na) over een mooie route en in prettig gezelschap.

Na de finish snel op de fiets gestapt, een douche genomen in het B&B en weer terug naar het Stayokay voor een biertje. Een geslaagde dag.

Op maandag nog over het strand gewandeld en de boot van 2 uur naar Den Helder genomen. Al met al een heerlijk weekend.







Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Nog steeds geen wedstrijden