Blaauwbekmarathon

Enige tijd geleden kwam ik toevallig op internet de Blaauwbekmarathon tegen. Op de site stond dat deze 4 jaar geleden is ontstaan toen de midwintermarathon in Apeldoorn de marathon schrapte. Dit jaar zou de 5e en laatste editie van de Blaauwbekmarathon zijn.
Omdat Angela toch op wintersport was en ik alle tijd had heb ik me maar ingeschreven. Het is weliswaar 2 uur rijden naar Blauwe Stad maar dan heb ik het voordeel van een lease auto :-).

 Om 10 uur kwam ik in Blauwe Stad aan waar ik gelijk werd doorverwezen naar een container voor mijn startnummer en een shirt. Geen medaille bij deze marathon.
Daarna in een grote tent wat gegeten, koffie gehaald en rustig omgekleed. Daarna gewacht tot 1 minuut voor 11 en dan naar de start om zo veel mogelijk te profiteren van de warmte want met 2 graden en sneeuw in de bermen was het koud.. Precies om 11 uur ging ik met 88 andere deelnemers van start.

De route bestond uit 2 rondes met doorkomst halverweg bij de start. De eerste ronde ging via Winschoten om het OldAmbtmeer. De fietspaden waren schoon met slechts hier en daar wat sneeuw. Al snel liep ik alleen met zo'n 300 meter voor me 3 lopers. De route was mooi en de kou viel erg mee. Met een thermoshirt, een gewoon shirt, wintertight, handschoenen en muts was het goed te doen. Af en toe werd het zelfs warm en dan rolde ik mijn muts omhoog.
Na 18 kilometer kwamen de koplopers me al tegemoet in hun 2e rondje. Later bleek dat zij ergens een verkeerde afslag hadden genomen en een paar kilometer minder hadden gelopen.
Het parcours was permanent bewegwijzerd maar hier en daar twijfelde ik zelf ook of ik wel goed liep. Ik weet nog steeds niet of ik een bordje gemist heb of dat er een bordje miste. Gelukkig had ik de route vrijdagavond bestudeerd.

Na 1:44:45 kwam ik bij start/finish en kon ik beginnen aan mijn 2e rondje. Dat rondje ging eerst weer dezelfde weg terug richting OostWold waar ik in de eerste ronde ook al doorheen liep om vervolgens aan de oostzijde van Blauwe Stad door de weilanden te meanderen. Na 33 kilometer ging het een brugje over en werd de route onverhard. Modder en Sneeuw maakte het wat glibberig en dat zou zo 5 tot 6 kilometer lang blijven. Ik kon mijn tempo (net onder de 5 minuten per kilometer) goed volhouden. Alleen bij de goed uitgeruste verzorgingsposten heb ik rustig gedronken en gegeten zodat daar de kilometertijden net boven de 5 minuten lagen.
Op natuurbegraafplaats Reiderwolde haalde ik eindelijk een paar lopers in waarvan er 1 aanhaakte. Kort daarna kwamen we samen met de 10 km lopers. Het laatste stuk ging over de parkeerplaats bij Blauwe Stad waar de routes van de 5, 10, 21 en 42 km weer uit elkaar liepen. Waar de 10 km rechtstreeks naar de finish gingen moesten de marathonlopers helemaal om de parkeerplaats heen. Ik ben er van overtuigd dat er diverse lopers hier de kortste route hebben genomen.

Via een gladde loopbrug het laatste stukje naar de finish met een eindtijd van 3:30:16. Lekker gelopen, vlak schema, tevreden met mijn tijd en niet uitgeput..
Daarna de warme tent in, omkleden en koffie drinken alvorens weer naar het zuiden af te reizen.

Een leuke loop door een mooie omgeving. Jammer dat dit de laatste keer was. Maar de bewegwijzering blijft staan dus de route kan ieder moment gelopen worden.

Ten slotte nog een verwijzing naar 2 verslagen van medelopers:
leuke loopjes
12 marathons

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd