Midwintermarathon

We zijn al 2 maanden met de marathontraining bezig en dit jaar is besloten om de Asselronde op te nemen in die training. Dus geen zondagochtendtraining bij Altis maar met z'n allen naar Apeldoorn. Samen met de loopmaatjes dus vroeg in de ochtend in de auto gestapt en ruim op tijd in Apeldoorn gekomen. Omdat iedereen ongeveer om dezelfde tijd vertrok en ook aan kwam zaten we met een behoorlijk grote groep Altis lopers in de pendelbus naar de start. Bij de Helicon school, waar omgekleed kon worden, waren nog meer Altis lopers dus het werd een gezellige boel voor de start.

Om 11:30 naar de start waar de meesten naar startvak C gingen en ik met Marco, Otto en Rutger vanuit startvak B zouden starten. Het warmlopen schoot er een beetje bij in maar voor een afstand van 25 km zijn de eerste kilometers bedoeld om warm te lopen.
Al snel klonk het startschot en gingen we van start. Marco, Otto en Rutger gingen vrij hard van start terwijl ik me een beetje inhield. De eerste kilometers gingen in 4:38 terwijl ik de heren wel in het oog hield. Ik haalde Patrick en Peter in en na 4 kilometer achterhaalde ik Marco die iets vertraagde. Samen liepen we lekker door. Bij de verzorgingspost een paar slokjes water en weer door. Inmiddels hadden we de eerste klim op de Wiltslaan en de Soerenseweg gehad en liepen we Hoog Soeren in. Daar stond een hoempa orkest dat aankondigde "het kleine cafe" te gaan blazen waarop ik niet kon laten om te roepen dat we die onderweg al gehoord hadden.
Net na Hoog Soeren liepen we Ron voorbij die vanuit het wedstrijdvak gestart was en kwamen we tot de conclusie dat alleen Otto en Rutger nog voor ons liepen. Vol bravoure zeiden we tegen elkaar dat we die nog wel in zouden halen. We konden ze nog steeds voor ons zien lopen en de afstand bleef ongeveer gelijk. De route bleef even vlak en we konden een lekker tempo blijven lopen van rond de 4:30 per kilometer. Net voor de verzorgingspost bij de Amersfoortseweg en de lange klim nam ik een gelletje. Dan rechtsaf en 2 kilometer klimmen tot bij kilometer 18. Vanaf daar was het de bedoeling om te versnellen. Marco ging mee en langzaam achterhaalden we Otto en na 21,5 km liepen we hem voorbij. Ik versnelde nog iets want ook Rutger wilde ik nog achterhalen. Marco haakte af maar ondanks mijn versnelling bleef de afstand tot Rutger gelijk. Hij versnelde dus ook. Ik deed er nog een schepje bovenop en bij het begin van de Loolaan liep ik in zijn kielzog. Even uitrusten om dan op 400 meter van de finish te versnellen om voor Rutger over de finish te gaan. Eindtijd 1:52:34. Al snel kwamen Otto en Marco, die Otto toch niet achter zich kon houden, over de finish.
Dat de laatste kilometers snel gingen bleek wel uit de laatste 4 kilometertijden: 4:11, 3:59, 4:10 en 4:02. Natuurlijk wel geholpen doordat het licht heuvelaf ging.

Na wat uithijgen liepen we terug naar Helicon. Na het omkleden met een kop koffie in de zon gezeten alvorens de rest van de Altis lopers kwamen. Na wat geharrewar over bier en taart in Orpheus nog een paar lekkere biertjes gedronken en al vast een potje gemaakt voor de Dusseldorf reis :-).


Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd