Zevenheuvelenloop

De Zevenheuvelenloop is zo ongeveer het grootste hardloopevenement van Nederland. Vanuit Altis wordt er daarom al jaren op de 4 zaterdagen voor de loop een speciale heuveltraining gegeven vanaf de pannekoekenboerderij aan de Doornseweg. Dit jaar had ik besloten om mee te doen met de Zevenheuvelenloop, want die moet je toch een keer gelopen hebben, en 3 van de 4 trainingen gelopen.
Gezien de snelheid op de trainingen de afgelopen periode had ik uitgerekend dat ik onder de 1:10 zou moeten kunnen lopen en op basis van het hoogteprofiel had ik een plan gemaakt met de tijden per km die ik zou moeten lopen.
's Ochtends zag ik helaas dat het weer niet echt mee werkte om er een mooie dag van te maken. De regen viel niet hard maar wel gestaag naar beneden en ook onderweg naar Nijmegen bleef het regenen. De auto werd bij de Waalsprong geparkeerd en met de bus waren we zo bij het centraal station. Gelijk mijn shirt opgehaald en kort daarna troffen we Jan en Marieke waarna we een cafe opzochten om koffie te drinken.
Omdat ik vanuit het blauwe vak startte en Jan vanuit rood ben ik eerder naar de start gegaan. Na enig twijfelen toch besloten om een korte broek en shirt met lange mouwen aan te doen. Vanwege de regen had ik een wegwerpponcho om gedaan en als een geel eendje liep ik me warm om 10 minuten voor het startvak dicht ging naar binnen te gaan. Al snel hoorde ik gejuich en vertrokken de eerste lopers. De spanning in het vak liep op en al snel zag ik wat verderop de vuilniszakken en regenponcho's door de lucht vliegen. Enige tijd later kwam er beweging in ons vak en begonnen langzaam te lopen. Ik deed de poncho ook uit en gooide die naar de zijkant (sorry medeloper, ik bedoelde toch echt om hem bij het hek te gooien). Al snel bleek dat ik te enthousiast was want het duurde nog bijna 10 minuten voor ik de start bereikte.
Snel het tempo opgepikt van 4:40 per kilometer. Ik had rekening gehouden met verval op kilometer 4 en 5 omdat de weg daar omhoog loopt maar dat viel erg mee. In 23:24 kwam ik door op de 5 kilometer, een halve minuut sneller dan gepland.
De derdebaan liep wat lastiger omdat die wat smaller was en om in te halen moest ik af en toe door de plassen aan de linkerkant van de weg. Bij de waterpost bleef ik in het midden van de weg lopen om te voorkomen dat ik opgehouden werd door de drinkers links en rechts. Vervolgens de Zevenheuvelenweg op, een mooi gezicht om voor je de lopers tussen de heuvels te zien lopen. De heuvels vielen erg mee en ik kon de voorsprong op het schema consolideren zonder te vermoeid te raken. Dan linksaf en op de 10 km kwam ik door in 47:06. Nog steeds volgens schema.
Vanaf hier had ik voor de klim naar de 11 km. ingeschat dat het tempo zou zakken naar 5:15 maar het bleef beperkt tot 5:01. Dan zou het vanaf daar alleen maar naar beneden gaan maar km 12 en 13 daalden niet zo snel als ik had verwacht en ik verloor de eerder gewonnen tijd. De laatste 2 km gingen wel in de geschatte 4:15 en na de finish stopte ik de Garmin en zag 1:09:55 staan. Missie geslaagd.
Een stuk verderop stonden Angela en Marieke. Angela was blij me te zien want de speciale app waarmee de lopers te volgen waren, en waarop ze had kunnen zien wanneer ik over de finish kwam werkte niet en ze was bang me niet terug te kunnen vinden in alle drukte. Ik ben me snel om gaan kleden, want met de regen was het heerlijk lopen maar nu koelde het toch af, en terug gelopen om Jan binnen te zien komen. Omdat hij later startte dan ik en het een flink stuk was van de finish naar de plek waar wij stonden duurde het even maar gelukkig vonden we hem in de stroom hardlopers. Ook voor Jan een mooie tijd. Omdat we verder moesten naar een verjaardag snel afscheid genomen, de bus opgezocht en naar Eindhoven vertrokken.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd