Eerste Clinic voor de Halve van Hoogland

Eindelijk is het dan 29 juni, de dag van de eerste clinic voor de Halve van Hoogland. Dus even over half negen op m'n fiets naar de atletiekbaan waar 2 trainers de eerste clinic geven. Na eerst wat inleidende praatjes wordt de groep in 2 gedeeld: een groep voor de 5 en 10 km en een groep voor de halve marathon. Het aantal voor de halve marathon valt niet tegen. Blijkbaar zijn er toch meer gevorderde lopers die de clinic volgen. Ik was al bang dat ik de enige zou zijn voor de halve marathon.
Na wat inlopen en wat loopscholing een coopertest om te kijken in welke loopgroep we ingedeeld worden. Intussen had ik ook door hoe m'n nieuwe Garmin 210 HRM werkte dus die werd gebruikt.

De coopertest dus. Toch het uitgangspunt voor de rest van de clinics dus gestart op een tempo van 4:30 per kilometer. Ik hoor al snel alleen het gestamp van een middelbare scholier die ook mee doet en verder hoor ik geen andere deelnemers. In de 3e ronde al de eerste deelnemer op een rondje gezet en even later bij een andere inhaalactie krijg ik te horen dat dat heel erg demotiverend is. Daar denk ik anders over....
Na 11 minuten, als het sein laatste minuut gegeven wordt, gebruikt de scholier de laatste krachten en gaat me stampend voorbij. Laten gaan, gewoon m'n eigen tempo volhouden. 30 seconden voor het eind blijkt dat er nog iemand achter me liep die de laatste restjes gebruikt om me in te halen. Vroeger, ja vroeger, zette ik dan nog aan. Nu blijf ik lekker m'n tempo lopen en eindig op 2650 meter. M'n Garmin geeft aan dat de eerste kilometer in 4.24.61 ging en de 2e in 4.24.66. Nooit geweten dat ik zo vlak kon lopen......  Helaas geen 3e hele kilometer en doordat ik de laps op 1 km ingesteld heb weet ik niet precies wat het tempo op de laatste 650 meter was, maar het zal er niet ver vanaf liggen. De hartslag zat op het eind wel op 182 maar dat is niet erg. Dit tempo hou ik natuurlijk geen halve marathon vol, maar het voelde wel lekker.

Na afloop werden we op basis van de afstand en indicatie van 10 km tijden in de loopgroepen ingedeeld. Ik kom in groep 5, dat is een 10 km onder de 55 minuten. Dat moet ik veel sneller kunnen, met 1 keer trainen loop ik de 10 al in 51 minuten, maar voor nu is het prima. Maandag de eerste training maar gaan doen en kijken op welke dagen ik nog meer kan trainen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Two Oceans Marathon

Zestig van Texel

Coronatijd